Plastik był zawsze chwalony jako higieniczne, tanie i łatwe w produkcji rozwiązanie, które można wykorzystać na różne sposoby, od fabryk po dom. Na stanowiskach związanych z obiektami i konserwacją profesjonaliści będą prawdopodobnie polegać na zakupie produktów owiniętych w plastik lub w plastikowe butelki, a także plastikowych rękawiczek, ściereczek z plastikiem i plastikowych wiader. Widzieliśmy ten wzrost również w ostatnich dwóch latach, wraz z zapotrzebowaniem na środki ochrony indywidualnej podczas "pandemii Covid-19".
Nowa technologia oznacza, że na rynku dostępne są zrównoważone alternatywy. Problem polega na tym, że w odniesieniu do zdrowia i bezpieczeństwa często – mylnie - wydaje się, że są bezpieczniejsze i łatwiejsze w użyciu. Mowa o jednorazówkach – są na pewno tanie. Jednak w obliczu narastających obaw związanych ze zmianami klimatycznymi, czy jest to nadal najlepszy wybór dla Twojej firmy? Przyjrzymy się niektórym powodom, dla których używanie plastiku jednorazowego użytku szkodzi Twojej firmie oraz środowisku.
1. Po pierwsze, ważne jest, aby zrozumieć, dlaczego plastik jest tak szkodliwy i dlaczego powinniśmy unikać używania go tam, gdzie to możliwe. Przede wszystkim większość tworzyw sztucznych jest wytwarzana z chemikaliów pochodzących z paliw kopalnych, takich jak gaz i ropa naftowa. Tworzywa sztuczne powodują poważne szkody dla środowiska, ponieważ rozkładają się przez setki lat. Przykładem są jednorazowe siatki, które mogą pozostać przez 500 lat. W przypadku spalenia jej uwalniane są toksyczne opary do atmosfery. Co do jednorazowych plastików to nawet po rozkładzie, małe kawałki plastiku trafiają do gleby, czy oceanu i są mylone z pożywieniem przez żywe organizmy. Nie jest tajemnicą, że cierpi na tym każde kolejne stworzenie w łańcuchu pokarmowym, na którego szczycie jesteśmy my – ludzie. Jeżeli chcemy stworzyć bardziej zrównoważoną, przyjazną dla środowiska przyszłość, musimy zmniejszyć naszą zależność od jednorazowych tworzyw sztucznych.
2. Rosnąca krytyka niezrównoważonych praktyk
Świadomość konieczności odejścia od plastiku rośnie w społeczeństwie dzięki kampaniom i badaniom i naszemu blogowi. 70% konsumentów jest w stanie zapłacić więcej za produkt, który jest w opakowaniu ekologicznym (wielorazowego użytku/poddawalny recyklingowi). Bardziej ekologiczne działania zwiększą pozytywny wizerunek Twojej firmy.
3. W niektórych przypadkach, zwłaszcza w przypadku kontraktów rządowych, klient może nie być w stanie wysłuchać ofert firm, które nie spełniają swoich wymagań dotyczących zrównoważonego rozwoju. Nad takimi rozwiązaniami pracuje obecnie wiele krajów, a w niektórych już zostały one wprowadzone.
4. Lepiej dla planety, lepiej dla biznesu
Oczywiste jest, że zmniejszenie naszej zależności od tworzyw sztucznych jest drogą naprzód dla firm. Może to wydawać się zniechęcającym zadaniem, zwłaszcza jeśli regularnie polegasz na tworzywach sztucznych w swoich codziennych zadaniach. Warto poświęcić trochę czasu na poszukiwanie zrównoważonych alternatyw, aby w przypadku wyczerpania plastikowych przedmiotów jednorazowego użytku, można je było zastąpić nowymi, przyjaznymi dla środowiska produktami.